Policja Giżycko: Aby przejazd był bezpieczny

5 min czytania

Pociąg to masa kilkuset czy kilku tysięcy ton, która na zatrzymanie - od momentu naciśnięcia przycisku nagłego hamowania - potrzebuje nawet do 1200 metrów. Niestety nie zawsze kierowcy i piesi zdają sobie z tego sprawę.

Wczoraj (08.08.18r) około godziny 21.30 oficer dyżurny policji otrzymał zgłoszenie z Centrum Powiadamiania Ratunkowego numeru 112, iż osoba na przejeździe kolejowym została potrącona przez jadący pociąg. Na miejscu patrol policji potwierdził ten fakt. Jak się okazało 19 - letni mężczyzna szedł wzdłuż torów w kierunku dworca PKP. Na wysokości ulicy Generała Zajączka - Unii Europejskiej został potrącony przez jadący pociąg relacji Szczecin - Białystok. Mimo udzielonej mu pomocy medycznej, młody mężczyzna zmarł w drodze do szpitala. Na miejscu tego tragicznego zdarzenia policjanci zabezpieczyli ślady, ustalili świadków zdarzenia oraz powiadomili prokuraturę. Decyzją prokuratora ciało mężczyzny zostało zabezpieczone w prosektorium i dziś (09.08.2018 r) zostanie przeprowadzona sekcja zwłok mająca na celu wyjaśnienie wszelkich okoliczności tego zdarzenia.

W całej Polsce jest kilkanaście tysięcy przejazdów kolejowych strzeżonych i niestrzeżonych. Kierowca zbliżający się do takiego przejazdu ma obowiązek zachować szczególną ostrożność, zaś maszynista pociągu jest zobowiązany do podania sygnału dźwiękowego. To samo dotyczy osób pieszych, które często lekceważą przepisy i tak jak w tym tragicznym wypadku z Giżycka idą po torowisku nie zdając sobie sprawy z ogromnego zagrożenia jakie niesie za sobą takie postępowanie. Pomimo tego, co roku dochodzi do wielu tragicznych wypadków na torach. Wystarczy jednak, by uczestnicy ruchu stosowali się do przepisów prawa, zachowywali szczególną ostrożność i koncentrację za kierownicą, by zminimalizować ryzyko wystąpienia tego typu zdarzeń.

Zgodnie z artykułem 28 Ustawy Prawo o ruchu drogowym kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu kolejowego oraz przejeżdżając przez przejazd, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność. Przed wjechaniem na tory jest zobowiązany upewnić się, czy nie zbliża się pojazd szynowy, oraz przedsięwziąć odpowiednie środki ostrożności, zwłaszcza jeżeli wskutek mgły lub z innych powodów przejrzystość powietrza jest zmniejszona. Kierujący jest obowiązany prowadzić pojazd z taką prędkością, aby mógł go zatrzymać w bezpiecznym miejscu, gdy nadjeżdża pojazd szynowy lub gdy urządzenie zabezpieczające albo dawany sygnał zabrania wjazdu na przejazd.

Kierującemu pojazdem zabrania się:

  1. objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd,

jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone;

  1. wjeżdżania na przejazd, jeżeli po drugiej stronie przejazdu nie ma miejsca do

  2. wyprzedzania pojazdu na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim;

  3. omijania pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przez przejazd, jeżeli

wymagałoby to wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu.

W razie unieruchomienia pojazdu na przejeździe kolejowym, kierujący jest obowiązany niezwłocznie usunąć go z przejazdu, a jeżeli nie jest to możliwe, ostrzec kierującego pojazdem szynowym o niebezpieczeństwie.

Kierujący pojazdem lub zespołem pojazdów o długości przekraczającej 10m, który nie może rozwinąć prędkości większej niż 6km/h, przed wjazdem na przejazd kolejowy jest obowiązany upewnić się, czy w czasie potrzebnym na przejechanie przez ten przejazd nie nadjedzie pojazd szynowy, lub uzgodnić czas tego przejazdu z dróżnikiem kolejowym.

Warto przypomnieć, że takie zachowania jak:

  • naruszenie zakazu objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżanie na przejazd, jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone,
  • zatrzymanie pojazdu na przejeździe kolejowym oraz w odległości mniejszej niż 10 m od przejazdu,
  • wjeżdżanie na przejazd, jeżeli po drugiej stronie przejazdu nie ma miejsca do kontynuowania jazdy,
  • wyprzedzanie pojazdu na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim,
  • omijanie pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przed przejazd, jeżeli wymagałoby to wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu,
  • niestosowanie się do znaków i sygnałów drogowych (w tym stop”, stop pierwszeństwa”, sygnał czerwony pulsujący”) ,
  • wchodzenie na torowisko, gdy zapory lub półzapory są opuszczone lub rozpoczęto ich opuszczanie

stanowią wykroczenie, ale także mogą mieć tragiczne skutki.

W policyjnych statystykach:

Zdarzenia drogowe na przejazdach kolejowych w latach 2016-2017 i za 7 miesięcy 2018
Liczba wypadkówLiczba zabitychLiczba rannychLiczba kolizjiLiczba zdarzeń
Przyczyny201620172018201620172018201620172018
Przejazd kolejowy niestrzeżony220300020
z winy kierującego220300020
Przejazd kolejowy strzeżony000000000
z winy kierującego000000000
Suma końcowa220300020

Z analizy policyjnych danych wynika, że najczęstszą przyczyną zdarzeń, do których dochodzi z winy kierującego na przejazdach strzeżonych jest nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu oraz niestosowanie się do znaków i sygnałów drogowych. Na przejazdach niestrzeżonych przyczyną jest natomiast niestosowanie się do sygnalizacji świetlnej.

Jeśli chodzi o pieszych to liczba osób, która poniosła śmierć na miejscu w województwie warmińsko - mazurskim przedstawia się następująco:

201620172018
1466

Kampania Bezpieczny przejazd”

Kampania społeczna PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Bezpieczny przejazd szlaban na ryzyko!” trwa nieprzerwanie od 2005 roku. Przez pierwsze cztery edycje obejmowała tylko miesiące letnie. Od 2009 roku kampania trwa cały rok, natomiast od października 2012 roku została rozszerzona o zagadnienie wypadków związanych z przechodzeniem przez tory w miejscach niedozwolonych. Nadrzędnym celem kampanii jest kształtowanie zachowań i utrwalanie postaw społecznie pożądanych, podnoszenie świadomości o zagrożeniach wynikających z niezachowania szczególnej ostrożności na przejazdach i terenach kolejowych. w konsekwencji dążymy do ograniczenia liczby wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych oraz terenach kolejowych. Na stronie:

http://www.bezpieczny-przejazd.pl

Znajdziemy tam również wskazówki i porady edukacyjne oraz materiały kampanii do pobrania.

Niebezpieczne stereotypy w zachowaniu kierowców

FałszPrawda
Jadę śmiało, tu nigdy o tej porze nie jeździ pociąg Maszynista niech uważa, pociąg też ma hamulce Pociąg już przejechał, więc jadę, choć świecą sygnalizatory i dzwoni dzwonek Jadący przede mną przejechał, więc nie muszę uważać Rogatki są podniesione, więc nie muszę uważać Opuszczone półrogatki mogę objechać Slalomem Gra ulubiony zespół, nastawię radio jeszcze Głośniej Inni zatrzymali się przed przejazdem. Wyprzedzę ich, na pewno zdążę. Czerwone światło na przejeździe to co innego, niż na skrzyżowaniuZAWSZE możliwy jest przejazd pociągu nadzwyczajnego, roboczego lub opóźnionego Owszem, maszynista obserwuje szlak, a pociąg ma hamulce, ale jego droga hamowania to przynajmniej kilkaset metrów Działająca nadal sygnalizacja oznacza, że do przejazdu zbliża się inny pociąg Możesz być tym pierwszym, który nie zdąży Dróżnik może właśnie popełnił pierwszy w swym życiu błąd NA PEWNO zbliża się pociąg. STÓJ!!! Dla wielu przed Tobą to był ostatni slalom Możesz nie usłyszeć sygnału nadjeżdżającego pociągu!!! Zatrzymali się nie bez powodu! Być może widzą więcej, niż Ty! Czerwone światło zawsze oznacza: STÓJ!

Źródło: http://www.bezpieczny-przejazd.pl/fileadmin/Biuro_Prasowe/nieprzypisane/poradnik_dla_zmotoryzowanych_-_bezpieczny_przejazd.pdf

Autor: krystian