Policja Giżycko: Przed blokiem nigdy się nie zatrzymuję, przed przejściem zawsze” - kolejna odsłona kampanii fairplaynadrodze”

5 min czytania

# fairplaynadrodze, to hasło najnowszej kampanii warmińsko mazurskich policjantów. Przedsięwzięcie w nietypowy sposób promuje właściwe zachowania na drodze. Dlaczego? Bo to znani sportowcy z Warmii i Mazur poprzez uprawiane przez siebie dyscypliny zachęcają do przestrzegania przepisów ruchu drogowego. Tym razem zawodnik Warmii Energa Olsztyn Marcin Malewski, promuje bezpieczeństwo osób pieszych.

Fairplaynadrodze to kolejna odsłona kampanii warmińsko - mazurskich policjantów. W pierwszej odsłonie skupiliśmy się na głównej przyczynie zdarzeń drogowych, jaką jest nadmierna prędkość. Do realizacji spotu promującego w tak nietypowy sposób jazdę z dozwoloną prędkością, zaprosiliśmy siatkarza Jana Hadravę, na co dzień grającego w zespole Indykpol AZS Olsztyn. Na boisku nie wstrzymuję ręki. Na drodze zdejmuję nogę z gazu”, tym hasłem atakujący olsztyńskiego zespołu i reprezentant Czech propaguje właściwe zachowanie na drodze.

Tym razem do współpracy zaprosiliśmy Marcina Malewskiego piłkarza ręcznego, grającego na pozycji środkowego rozgrywającego i reprezentującego barwy Warmii Energa Olsztyn. Przed blokiem nigdy się nie zatrzymuje, przed przejściem zawsze”. Tym hasłem wychowanek Warmii Olsztyn, a zarazem II trener olsztyńskiego zespołu, poruszył kwestie bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu drogowego tj. pieszych.

W kolejnych odsłonach będziemy przypominali o konieczności noszenia odblasków, a także skupimy się na bezpieczeństwie rowerzystów. Oczywiście wspierać nas będą znani sportowcy z Warmii i Mazur. Kto konkretnie? Już wkrótce będzie się można o tym przekonać.

Statystki w Polsce:

W ostatnich latach widoczna jest poprawa stanu bezpieczeństwa, ale mimo sukcesywnie malejącej liczby wypadków z udziałem pieszych, w dalszym ciągu liczba śmiertelnych ofiar wśród tej grupy uczestników ruchu stanowi prawie ⅓ ogółu zabitych na polskich drogach.

Większość wypadków to zdarzenia, które polegały na nieustąpieniu pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych.

Mając na uwadze poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego w ramach ww. akcji policjanci ruchu drogowego będą prowadzić wzmożenie działania profilaktyczne skierowane nie tylko do pieszych, ale również do kierowców

Wypadki z udziałem osób pieszych na Warmii i Mazurach

Wypadki zawinione i niezawinione przez pieszych oraz ich skutki w latach 2014 - 2018

RokLiczba wypadkówLiczba zabitych pieszychLiczba rannych pieszychLiczba kolizji
201437043334308
201532030307266
201635433329276
201731724296247
201826133232242
Ogółem162216314981339

W 2018 roku odnotowano 261 wypadków z udziałem pieszych. W wypadkach tych zginęły 33 osoby, wszystkie były niechronionymi uczestnikami ruchu drogowego. 232 zostało rannych (wśród rannych było 230 pieszych), z winy kierowców doszło do 172 wypadków, w których zginęło 12 osób (wszystkie były pieszymi), a 170 zostało rannych (163 pieszych). Najwięcej wypadków, bo 117, miało miejsce na przejściu dla pieszych: w nich zginęło 8 osób, a 110 zostało rannych; tylko jedna spośród ofiar nie była osobą pieszą.

Z winy pieszych doszło do 65 wypadków drogowych, w których 10 osób zginęło, a 55 zostało rannych. Ponad 86% wypadków spowodowanych przez pieszych miało miejsce na jezdni (56 wypadków). To tam zginęło 10 pieszych, a 44 pieszych zostało rannych. Piesi spowodowali 8 wypadków na przejściu dla pieszych, w których nikt nie zginął, a 8 pieszych odniosło w tych wypadkach obrażenia.

Ponad 68% wypadków spowodowanych przez kierowców względem pieszych miało miejsce na przejściu dla pieszych. Ponad 86% wypadków spowodowanych przez pieszych miało miejsce na jezdni poza przejściem dla pieszych.

Wypadki spowodowane przez pieszych i ich skutki w latach 2014 2018

RokLiczba wypadkówLiczba zabitychLiczba rannychLiczba kolizji
201411812107112
201592177786
201697108772
201788127689
201866115585
Ogółem46162402444

Przyczyny wypadków spowodowanych przez osoby piesze i ich skutki w latach 2016 2018

Przyczyny z winy pieszychLiczba wypadkówLiczba zabitychLiczba rannychLiczba kolizji
Rok2016201720182016
Nieostrożne wejście na jezdnię: przed jadącym pojazdem5249324
Przekraczanie jezdni w miejscu niedozwolonym86110
Leżenie, siedzenie, klęczenie, stanie na jezdni5762
Nieostrożne wejście na jezdnię: zza pojazdu, przeszkody9761
Chodzenie nieprawidłową stroną drogi3441
Inne przyczyny111031
Wejście na jezdnię przy czerwonym świetle8531
Zatrzymanie, cofnięcie się1010
Ogółem97886610

Przytoczone dane ukazują, że na przestrzeni ostatnich lat w dalszym ciągu główną przyczynę wypadków spowodowanych przez pieszych stanowią te, w których piesi w sposób nieostrożny próbują przekroczyć jezdnię, nie upewniając się co do możliwości bezpiecznego przejścia i wkraczają wprost przed jadący pojazd; przyczyna ta w 2018 roku na 66 wypadków stanowiła aż 32 zdarzenia, co wynosi 48,5 %. W wyniku wtargnięcia na jezdnię liczba zabitych oraz rannych również była najwyższa w porównaniu do pozostałych przyczyn. Jednocześnie wzrosła liczba wypadków (+5), zabitych (+2) i rannych (+4) w wyniku przekroczenia jezdni w miejscu niedozwolonym w porównaniu do roku poprzedzającego. Piesi w 2018 roku byli sprawcami 85 kolizji, tj. o (-4) mniej niż w roku poprzedzającym, z czego nieostrożne wejście na jezdnię, przed jadący pojazd stanowiło blisko 57 % wszystkich kolizji w tej kategorii.

Wypadki z udziałem osób pieszych wyraźnie nasilają się w okresie jesienno - zimowym, a więc w okresie w którym znacznemu pogorszeniu ulegają warunki atmosferyczne. Opady śniegu oraz deszczu połączone z szybciej zapadającym zmrokiem powodują, że piesi uczestnicy ruchu są mniej widoczni na drodze dla kierujących pojazdami przez co częściej dochodzi do zdarzeń z ich udziałem. Dlatego za każdym razem apelujemy aby używać elementów odblaskowych również w terenie zabudowanym.

Corocznie ponad 50% wypadków z udziałem osób pieszych powstaje w miejscach przeznaczonych lub udostępnionych dla ruchu pieszych. Okazuje się, że właśnie w tych miejscach dochodzi do największej kumulacji zdarzeń wbrew powszechnemu przekonaniu, o ich bezpieczeństwie. Wynikają one w głównej mierze zarówno z braku zachowania szczególnej ostrożności w rejonie przejść dla pieszych oraz skrzyżowaniach zarówno przez kierujących pojazdami, jak również samych niechronionych uczestników ruchu drogowego.

W 2018 roku w porównaniu do roku poprzedzającego nastąpił spadek liczby wypadków zaistniałych na wyznaczonych przejściach dla pieszych (-35), co jednak w dalszym ciągu stanowi aż 63 % ogólnej liczby wypadków w tej kategorii. Na uwagę zasługuje wzrost liczby zdarzeń i osób rannych na przystankach autobusowych (+5). Na drugim miejscu wymienić można skrzyżowanie, na którym wystąpiło 58 wypadków z udziałem niechronionych uczestników ruchu drogowego (27,9 %).

Autor: krystian