Policja Giżycko: Przed blokiem nigdy się nie zatrzymuję, przed przejściem zawsze” - kolejna odsłona kampanii fairplaynadrodze”
# fairplaynadrodze, to hasło najnowszej kampanii warmińsko mazurskich policjantów. Przedsięwzięcie w nietypowy sposób promuje właściwe zachowania na drodze. Dlaczego? Bo to znani sportowcy z Warmii i Mazur poprzez uprawiane przez siebie dyscypliny zachęcają do przestrzegania przepisów ruchu drogowego. Tym razem zawodnik Warmii Energa Olsztyn Marcin Malewski, promuje bezpieczeństwo osób pieszych.
Fairplaynadrodze to kolejna odsłona kampanii warmińsko - mazurskich policjantów. W pierwszej odsłonie skupiliśmy się na głównej przyczynie zdarzeń drogowych, jaką jest nadmierna prędkość. Do realizacji spotu promującego w tak nietypowy sposób jazdę z dozwoloną prędkością, zaprosiliśmy siatkarza Jana Hadravę, na co dzień grającego w zespole Indykpol AZS Olsztyn. Na boisku nie wstrzymuję ręki. Na drodze zdejmuję nogę z gazu”, tym hasłem atakujący olsztyńskiego zespołu i reprezentant Czech propaguje właściwe zachowanie na drodze.
Tym razem do współpracy zaprosiliśmy Marcina Malewskiego piłkarza ręcznego, grającego na pozycji środkowego rozgrywającego i reprezentującego barwy Warmii Energa Olsztyn. Przed blokiem nigdy się nie zatrzymuje, przed przejściem zawsze”. Tym hasłem wychowanek Warmii Olsztyn, a zarazem II trener olsztyńskiego zespołu, poruszył kwestie bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu drogowego tj. pieszych.
W kolejnych odsłonach będziemy przypominali o konieczności noszenia odblasków, a także skupimy się na bezpieczeństwie rowerzystów. Oczywiście wspierać nas będą znani sportowcy z Warmii i Mazur. Kto konkretnie? Już wkrótce będzie się można o tym przekonać.
Statystki w Polsce:
W ostatnich latach widoczna jest poprawa stanu bezpieczeństwa, ale mimo sukcesywnie malejącej liczby wypadków z udziałem pieszych, w dalszym ciągu liczba śmiertelnych ofiar wśród tej grupy uczestników ruchu stanowi prawie ⅓ ogółu zabitych na polskich drogach.
Większość wypadków to zdarzenia, które polegały na nieustąpieniu pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych.
Mając na uwadze poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego w ramach ww. akcji policjanci ruchu drogowego będą prowadzić wzmożenie działania profilaktyczne skierowane nie tylko do pieszych, ale również do kierowców
Wypadki z udziałem osób pieszych na Warmii i Mazurach
Wypadki zawinione i niezawinione przez pieszych oraz ich skutki w latach 2014 - 2018
Rok | Liczba wypadków | Liczba zabitych pieszych | Liczba rannych pieszych | Liczba kolizji |
---|---|---|---|---|
2014 | 370 | 43 | 334 | 308 |
2015 | 320 | 30 | 307 | 266 |
2016 | 354 | 33 | 329 | 276 |
2017 | 317 | 24 | 296 | 247 |
2018 | 261 | 33 | 232 | 242 |
Ogółem | 1622 | 163 | 1498 | 1339 |
W 2018 roku odnotowano 261 wypadków z udziałem pieszych. W wypadkach tych zginęły 33 osoby, wszystkie były niechronionymi uczestnikami ruchu drogowego. 232 zostało rannych (wśród rannych było 230 pieszych), z winy kierowców doszło do 172 wypadków, w których zginęło 12 osób (wszystkie były pieszymi), a 170 zostało rannych (163 pieszych). Najwięcej wypadków, bo 117, miało miejsce na przejściu dla pieszych: w nich zginęło 8 osób, a 110 zostało rannych; tylko jedna spośród ofiar nie była osobą pieszą.
Z winy pieszych doszło do 65 wypadków drogowych, w których 10 osób zginęło, a 55 zostało rannych. Ponad 86% wypadków spowodowanych przez pieszych miało miejsce na jezdni (56 wypadków). To tam zginęło 10 pieszych, a 44 pieszych zostało rannych. Piesi spowodowali 8 wypadków na przejściu dla pieszych, w których nikt nie zginął, a 8 pieszych odniosło w tych wypadkach obrażenia.
Ponad 68% wypadków spowodowanych przez kierowców względem pieszych miało miejsce na przejściu dla pieszych. Ponad 86% wypadków spowodowanych przez pieszych miało miejsce na jezdni poza przejściem dla pieszych.
Wypadki spowodowane przez pieszych i ich skutki w latach 2014 2018
Rok | Liczba wypadków | Liczba zabitych | Liczba rannych | Liczba kolizji |
---|---|---|---|---|
2014 | 118 | 12 | 107 | 112 |
2015 | 92 | 17 | 77 | 86 |
2016 | 97 | 10 | 87 | 72 |
2017 | 88 | 12 | 76 | 89 |
2018 | 66 | 11 | 55 | 85 |
Ogółem | 461 | 62 | 402 | 444 |
Przyczyny wypadków spowodowanych przez osoby piesze i ich skutki w latach 2016 2018
Przyczyny z winy pieszych | Liczba wypadków | Liczba zabitych | Liczba rannych | Liczba kolizji |
---|---|---|---|---|
Rok | 2016 | 2017 | 2018 | 2016 |
Nieostrożne wejście na jezdnię: przed jadącym pojazdem | 52 | 49 | 32 | 4 |
Przekraczanie jezdni w miejscu niedozwolonym | 8 | 6 | 11 | 0 |
Leżenie, siedzenie, klęczenie, stanie na jezdni | 5 | 7 | 6 | 2 |
Nieostrożne wejście na jezdnię: zza pojazdu, przeszkody | 9 | 7 | 6 | 1 |
Chodzenie nieprawidłową stroną drogi | 3 | 4 | 4 | 1 |
Inne przyczyny | 11 | 10 | 3 | 1 |
Wejście na jezdnię przy czerwonym świetle | 8 | 5 | 3 | 1 |
Zatrzymanie, cofnięcie się | 1 | 0 | 1 | 0 |
Ogółem | 97 | 88 | 66 | 10 |
Przytoczone dane ukazują, że na przestrzeni ostatnich lat w dalszym ciągu główną przyczynę wypadków spowodowanych przez pieszych stanowią te, w których piesi w sposób nieostrożny próbują przekroczyć jezdnię, nie upewniając się co do możliwości bezpiecznego przejścia i wkraczają wprost przed jadący pojazd; przyczyna ta w 2018 roku na 66 wypadków stanowiła aż 32 zdarzenia, co wynosi 48,5 %. W wyniku wtargnięcia na jezdnię liczba zabitych oraz rannych również była najwyższa w porównaniu do pozostałych przyczyn. Jednocześnie wzrosła liczba wypadków (+5), zabitych (+2) i rannych (+4) w wyniku przekroczenia jezdni w miejscu niedozwolonym w porównaniu do roku poprzedzającego. Piesi w 2018 roku byli sprawcami 85 kolizji, tj. o (-4) mniej niż w roku poprzedzającym, z czego nieostrożne wejście na jezdnię, przed jadący pojazd stanowiło blisko 57 % wszystkich kolizji w tej kategorii.
Wypadki z udziałem osób pieszych wyraźnie nasilają się w okresie jesienno - zimowym, a więc w okresie w którym znacznemu pogorszeniu ulegają warunki atmosferyczne. Opady śniegu oraz deszczu połączone z szybciej zapadającym zmrokiem powodują, że piesi uczestnicy ruchu są mniej widoczni na drodze dla kierujących pojazdami przez co częściej dochodzi do zdarzeń z ich udziałem. Dlatego za każdym razem apelujemy aby używać elementów odblaskowych również w terenie zabudowanym.
Corocznie ponad 50% wypadków z udziałem osób pieszych powstaje w miejscach przeznaczonych lub udostępnionych dla ruchu pieszych. Okazuje się, że właśnie w tych miejscach dochodzi do największej kumulacji zdarzeń wbrew powszechnemu przekonaniu, o ich bezpieczeństwie. Wynikają one w głównej mierze zarówno z braku zachowania szczególnej ostrożności w rejonie przejść dla pieszych oraz skrzyżowaniach zarówno przez kierujących pojazdami, jak również samych niechronionych uczestników ruchu drogowego.
W 2018 roku w porównaniu do roku poprzedzającego nastąpił spadek liczby wypadków zaistniałych na wyznaczonych przejściach dla pieszych (-35), co jednak w dalszym ciągu stanowi aż 63 % ogólnej liczby wypadków w tej kategorii. Na uwagę zasługuje wzrost liczby zdarzeń i osób rannych na przystankach autobusowych (+5). Na drugim miejscu wymienić można skrzyżowanie, na którym wystąpiło 58 wypadków z udziałem niechronionych uczestników ruchu drogowego (27,9 %).
Autor: krystian