UMWMM Giżycko: Kształcenie dualne jest szansą dla absolwentów szkół

3 min czytania

Debata “Kompetencje na zamówienie, czyli panaceum na bezrobotnych absolwentów” odbyła się ramach realizowanego przez Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego projektu Promocja Gospodarcza Warmii i Mazur 2017+”.

Współczesny rynek pracy stawia przed pracodawcami i instytucjami edukacyjnymi nowe wyzwania. Mamy obecnie do czynienia z tzw. rynkiem pracownika, który inspiruje tworzenie nowych rozwiązań i systemów edukacyjnych szytych na miarę potrzeb zarówno firm poszukujących wykwalifikowanych pracowników, jak i absolwentów wchodzących na rynek pracy.

W województwie warmińsko-mazurskim od lat prowadzone są działania z udziałem zarówno największych firm z regionu, jak i sektora małych i średnich przedsiębiorstw, a także uczelni wyższych oraz szkół zawodowych i technicznych. System kształcenia dualnego bo o nim mowa jest szansą na wyposażenie młodych ludzi w umiejętności i kompetencje, które są kluczowe na rynku pracy. Jak sprawić by kształcenie dualne stało się powszechną regułą? Jak zachęcić pracodawców do współpracy ze szkołami i uczelniami? Jakie korzyści generuje współpraca biznesu i nauki? Jak kształtować współczesny system edukacji aby spełniał wymagania i oczekiwania zarówno pracodawcy jak i pracowników? Na te i wiele innych pytań szukali odpowiedzi uczestnicy debaty pn.: Kompetencje na zamówienie, czyli panaceum na bezrobotnych absolwentów”.

- Jedną z głównych przyczyn relatywnie wysokiego bezrobocia wśród osób młodych, zwłaszcza absolwentów w stosunku do ogółu bezrobotnych jest problem braku kwalifikacji wymaganych przez pracodawców oraz niedopasowanie do wymogów rynku pracy mówił Zdzisław Szczepkowski, dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Olsztynie. Kształcenie dualne jest jedną z najskuteczniejszych form zapobiegania bezrobociu wynikającemu z powyższych przesłanek.

- Towarzyszy nam rynek pracownika, w związku z tym wyższe uczelnie też muszą inaczej podchodzić do samego procesu kształcenia, konstruowania programów i wyjścia naprzeciw firmom. Stąd m.in. decyzja, żeby rozpocząć na Uniwersytecie kształcenie dualne mówił podczas debaty, prof. Jerzy Przyborowski, prorektor ds. kształcenia i studentów Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, który był partnerem wydarzenia. - Kształcenie dualne uwzględnia specyfikę funkcjonowania danej branży, danego rodzaju działalności, z uwzględnieniem potrzeb konkretnej firmy. Kładziemy także nacisk na aspekt finansowy i zaangażowanie firm we wsparcie studentów m.in. poprzez fundowanie stypendiów przez cały okres studiów.

W ramach systemu kształcenia dualnego pracodawcy, którzy nawiązali współpracę z uczelniami wyższymi oraz szkołami zawodowymi i technicznymi mogą wpływać na programy nauczania. Pracodawcy inspirują powstawanie nowych kierunków oraz oferują studentom i uczniom system praktyk zintegrowanych z nauczaniem teoretycznym, tworząc kompleksowy system przygotowania ich do podjęcia pracy w konkretnym zawodzie, a nawet w konkretnej firmie. Im bliżej uczeń jest pracodawcy, im szybciej spotka się ze środowiskiem pracy, tym lepiej będzie przygotowany do tego środowiska mówiła Małgorzata Hochleitner, dyrektor Wydziału Kształcenia, Wychowania i Opieki w Kuratorium Oświaty w Olsztynie.

- Praktyczna nauka zawodu może się odbywać w całości u przedsiębiorcy, co daje także pracodawcy możliwość do poznania przyszłego pracownika. mówiła Lidia Nowacka, dyrektor Zespołu Szkół Budowlanych im. Żołnierzy Armii Krajowej w Olsztynie. Praktyczna nauka zawodu to także kształtowanie tzw. kompetencji miękkich młodych ludzi wkraczających na rynek pracy.

W czasach, gdy to pracownik może przebierać w ofertach pracy, a wyzwaniem pracodawców jest znalezienie osób o właściwych kwalifikacjach, kształcenie dualne wydaje się odpowiadać bezpośrednio na ich potrzeby. Brakuje nam rąk do pracy na wszystkich szczeblach pracowniczych. Potrzeba pracowników w działach technologicznych, normowania organizacji pracy, w księgowości mówił Adam Kołpacki, koordynator staży zawodowych i instruktor nauki zawodu w firmie Szynaka Meble. System dualny, daje możliwość kształcenia w rzeczywistych warunkach pracy. Dzięki temu uzyskujemy ciągły przypływ pracowników. kontynuował Adam Kołpacki. Firma Michelin Polska w zakresie kształcenia dualnego współpracuje z Uniwersytetem Warmińsko-Mazurskim.

To na czym nam zależy, to doprowadzenie do sytuacji, w której studenci, w ramach studiów przejdą cały proces szkolenia wstępnego, który każdy z kandydatów musi przejść, aby być pełnoprawnym, właściwie przygotowanym pracownikiem do objęcia stanowiska mówił z kolei Bronisław Reddig, szef relacji społecznych firmy Michelin Polska. - Dualne kształcenie stanowi nie tylko dobre przygotowanie młodych ludzi do startu zawodowego, ale jest również źródłem wykwalifikowanych kadr, które są rozwiązaniem wielu problemów gospodarki i rynku pracy. Jest ono tańsze, praktyczniejsze i przynosi lepsze efekty, jest więc wręcz koniecznością podsumował Miron Sycz, wicemarszałek województwa warmińsko-mazurskiego.

Autor: krystian