Nabycie nieruchomości to nie tylko koszty związane z ceną samego lokalu lub działki. Proces zakupu, uzyskania kredytu oraz skompletowania wymaganej dokumentacji generuje także konieczność poniesienia opłat, na które powinniśmy się odpowiednio przygotować. Jakie koszty dodatkowe mogą pojawić się przy zakupie nieruchomości i jaką kwotę warto na nie przewidzieć?
Księga Wieczysta
Zakup mieszkania z rynku pierwotnego wymaga założenia księgi wieczystej w sądzie właściwym dla adresu nieruchomość. Jest to koszt około 60 zł. Zakładając księgę, należy uiścić także opłatę za wpis potwierdzający prawa do nabytej nieruchomości w wysokości 200 zł. Koszty sumarycznie powinny zamknąć się w kwocie około 300 zł. Odpis z księgi wieczystej to koszt około 20 zł za dokument.
Opłaty notarialne
Zarówno przy zakupie nowych nieruchomości, jak i lokali z rynku wtórnego, konieczne jest zachowanie formy aktu notarialnego umowy kupna-sprzedaży. Maksymalna wysokość taksy notarialnej opiera się na wartości transakcji i została wyznaczona przez Ministra Sprawiedliwości. Dla nieruchomości o wartości pod 60 000 zł do 1 000 000 zł jest to 1010 zł + 0,4% nadwyżki od kwoty powyżej 60 tys. zł. Koszty notarialne rosną więc wraz ze wzrostem kwoty transakcji.
W przypadku zakupu nieruchomości z rynku wtórnego, do ceny usług notarialnych trzeba doliczyć również podatek od czynności cywilnoprawnych z tytułu nabycia nieruchomości, który wynosi 2% ceny zakupionej nieruchomości. Odpis aktu notarialnego to koszt około 20 zł za stronę.
Koszty kredytu hipotecznego
Kredyt hipoteczny to popularne źródło finansowania przy zakupie nieruchomości. Analizując umowę z bankiem, należy zwrócić szczególną uwagę na informacje na temat wartości prowizji dla banku oraz wartość RSSO i CKK, czyli całkowity koszt kredytu. Do jednorazowych kosztów okołokredytowych nalezą opłaty za wycenę nieruchomości, na podstawie której ustalana jest kwota kredytu oraz opłata przygotowawcza, która wynosi kilkaset złotych.
Kolejne opłaty mogą wynikać z konieczności wykupienia dodatkowych produktów, jak na przykład kosztowne obowiązkowe ubezpieczenie nieruchomości. Niektóre banki proponują także przy okazji kredytu ubezpieczenie na życie lub wypadek utraty pracy. Wartości polis różnią się w zależności od oferty, dlatego chcąc znaleźć najkorzystniejsze rozwiązanie, warto skorzystać z usług doświadczonego doradcy finansowego.
Opłata dla biura nieruchomości
Zakup nieruchomości za pośrednictwem biura oznacza konieczność zapłacenia prowizji. Prowizja obliczana jest na podstawie wartości kupionej nieruchomości i najczęściej wynosi poniżej 3 procent. Z tego powodu wiele osób uważa, że współpraca z biurem to niepotrzebny wydatek. Chcąc zaoszczędzić na kosztach związanych z zakupem mieszkania, warto patrzeć na oferty bezpośrednio od właściciela lub dewelopera. Przykładem mogą być mieszkania w sprzedaż w Ełku, gdzie cena lokalu wolna jest od prowizji przeznaczonej dla biura nieruchomości.