Wymiana tradycyjnego telefonu na internetową telefonię VoIP jest powodem wielu dylematów u przedsiębiorców. Jednak, kiedy podejdzie się do tego odpowiednio i wyłoni wady i zalety, problem okaże się możliwy do rozwiązania. Tylko racjonalna ocenia własnych predyspozycji i potrzeb, pozwoli nam się przekonać, czy będzie to dla nas korzystna decyzja.

Nie będziemy mieli problemu, aby spotkać się z ofertami urządzeń, które są specjalnie dedykowane dla firm, będzie to chociażby profesjonalny telefon Cisco ale też wiele innych. Zalet tego rozwiązania jest mnóstwo, a i pojawiają się małe wady, które w ogólnym rozrachunku nie powinny nas zniechęcić od postawienia na telefonię VoIP.

Od tego warto zacząć…

Największą zaletą VoIP jest to, że za pośrednictwem tej technologii, rozmowy możemy prowadzić kompletnie za darmo. Umożliwi nam to oferta większości operatorów internetowej telefonii. Długość połączeń nie ma zatem żadnego znaczenia, natomiast kiedy najczęściej łączymy się z danymi osobami, zadbajmy o to, aby korzystały one z usług tego samego operatora.

Jeśli nawet dzwonimy na numery tradycyjne, również zauważymy sporą różnicę w kosztach. Dodatkowo, gdy sporo dzwonimy za granicę, oszczędność będzie jeszcze większa. Zatem jeżeli sporo rozmów prowadzimy z różnymi osobami w każdym miejscu, zdecydowanie powinniśmy postawić na telefon VoIP.

Wady i zalety telefonii VoIP – czy warto postawić na telefon Cisco i każdej innej firmy?

W wypadku internetowej telefonii bardzo podkreśla się jej mobilność. Kiedy korzystamy z tej tradycyjnej, musimy liczyć się z wypełnianiem wielu dokumentów, kiedy chociażby zmieniamy miejsce zamieszkania lub siedzibę firmy, a wszystko z uwagi na to, że tutaj numer przypisany jest do naszego adresu. W wypadku VoIP, problem ten kompletnie nie istnieje. Nie dość, że możemy wybrać swój numer, to jeszcze skorzystam z niego dosłownie wszędzie. Numer ten zabierzemy ze sobą na zagraniczne wakacje oraz do domu, czyli wszędzie tam, gdzie może okazać się nam potrzebny. Co więcej, nie wymaga to żadnych formalności.

Jeśli zakupimy numery miejskie z danych stref numeracyjnych, każdy korzystający z telefonii tradycyjnej, zadzwoni do nas ponosząc jedynie koszt lokalnego połączenia. Dodatkowo, nie ma problemu z wykorzystaniem numeru polskiego, będącego przypisanym do zagranicznej usługi.

Wiele więcej!

Telefonia bazująca na IP, nie wymaga od nas regularnego opłacania abonamentu, aby tylko utrzymać nasz numer. Opłata zakłada tylko regulowanie połączeń, które wykonaliśmy. Najczęstszą metodą jest tutaj przedpłata, czyli popularne pre-paid. Wystarczy, ze uzupełniamy nasze konto, po czym możemy dzwonić tak długo, aż wykorzystamy wpłacone środki. Z dodatkowymi kosztami spotkamy się tylko wtedy, jeśli będziemy korzystać z dodatkowych usług. Jednak nawet wtedy wydatek nie jest duży i będziemy mogli go spokojnie kontrolować. Pamiętajmy przecież, że istnieje sporo usług, z których w ogóle nie korzystamy.

Ponadto, mamy też możliwość konfiguracji naszego konta online, co zakłada również wgląd w nasze billingi oraz dostępność usług. Możemy dowolnie modyfikować nasze konto VoIP i kontrolować wydatki na połączenia. To także wiele innych udogodnień – np. wirtualny faks.

Jakie są zatem wady?

Niestety, nie ma rozwiązań idealnych, dlatego też tutaj znajdą się pewne wady. Warto wymienić zatem zwiększoną zawodność internetowej telefonii, w porównaniu do tradycyjnej. Otóż, zwykłe przerwy w dostępie do Internetu mogą już sprawić, że nasz telefon VoIP będzie nie osiągalny i to zarówno dla nas, jak i dla wszystkich, którzy do nas dzwonią. Wystarczy jednak, że zaopatrzymy się w bardzo stabilne łącze internetowe, a problem ten zostanie skutecznie wyeliminowany.