CK Giżycko: Giżycko Baroque Festival 15 16 lipca 2022

3 min czytania

Giżycko Baroque Festival
15 lipca

Muzyka Angielskiego Baroku

Paweł Hulisz trąbka barokowa

Orkiestra festiwalowa Masovia Baroque Orchestra

Koncert w sali koncertowej PSM

Musica Warmiensis Capella Warmiensis Restituta

Koncert w kościele św. Anny

15.07 | Muzyka Angielskiego Baroku

Program koncertu wypełnią dzieła dwóch wybitnych kompozytorów okresu baroku działajacych w Anglii H.Purcell i G.F.Handel

H.Purcell Sonata na trąbkę solo i smyczki D-dur No.1

H.Purcell Ode on St. Cecilia’s day:

Overture Canzona Adagio Allegro Largo

H.Purcell The Fairy Queen:

Act IV Symphony Canzona Largo Allegro Adagio, Entry of Phoebus

Act V Symphony, They shall be as happy

G.F.Handel Muzyka na wodzie

16.07 | Musica Warmiensis Capella Warmiensis Restituta

Capella Warmiensis Restituta Musica Warmiensis

Opracowanie rękopisów Paweł Hulisz

Capella Warmiensis Restituta 11 osób

Ingrida Gápová sopran

Piotr Olech kontratenor

Aleksander Rewiński tenor

Mikołaj Zgółka skrzypce I koncertmistrz
Kamila Guz skrzypce II

Bartosz Kokosza wiolonczela, realizacja b.c.
Krzysztof Sokołowski kontrabas, realizacja b.c.
Urszula Stawicka pozytyw, realizacja b.c.
Paweł Hulisz trąbka I
Emil Miszk trąbka II

Zasadniczym zadaniem projektu “Musica Warmiensis” jest zwiększenie dostępności twórczości polskich kompozytorów i wykonawców poprzez organizację koncertów wpisujących się w kontekst wielowiekowego dziedzictwa polskiej kultury muzycznej.
Planowane jest rozpropagowanie utworów warmińskich kompozytorów na podstawie zapisów nutowych z XVIII wieku odnalezionych w zbiorach Biblioteki Wyższego Seminarium Duchownego Metropolii Warmińskiej Hosianum” w Olsztynie. Ich wagę
i wartość artystyczną potwierdziła dr hab. Danuta Popinigis, prof. AM (Akademia Muzyczna w Gdańsku). Część utworów została skomponowana przez znanych z imienia i nazwiska, a część przez anonimowych kompozytorów. Są to kompozycje wokalno-instrumentalne o charakterze sakralnym litanie, msze, ofertoria i inne.

Przedsięwzięcie odkrywa dawną tradycję muzyczną Warmii. Prezentowane utwory były wykonywane przez kapele kościelne przed ok. 300 laty, następnie uległy zapomnieniu.Większość zachowanych utworów było dedykowanych dla kapeli kolegiackiej z Dobrego Miasta (Guttstadt). Działała ona od XVI wieku do 1810 roku. W jej skład wchodzili wikariusze, kościelny, dzwonnik i starsi uczniowie szkoły kolegiackiej. Pod koniec XVI wieku szkoła kolegiacka była drugą, co do rangi szkołą na Warmii. Uczniowie szkoły kolegiackiej wykonując śpiewy i grając na instrumentach, stanowili podstawowy zespół wykonawczy na wszystkich nabożeństwach. W 1820 roku kapela odrodziła się, ale już jako kapela parafialna. Po kapeli dobromiejskiej zachował się do dziś niekompletny zbiór muzykaliów. Wśród zachowanych nut największą grupę stanowią msze 21 pozycji, m.in. Msza C-dur W.A. Mozarta, KV 257 wśród nich 3 msze żałobne (m.in. Missa pro defunctis autorstwa Józefa Kozłowskiego). Znaleźć też można części zmienne mszy ofertoria i graduały, ponadto nieszpory, litanie, Sub tuum praesidium, tercet Quis nos separabit, aria Amavit eum Dominus. Większość zachowanych kompozycji
pochodzi z XIX wieku, natomiast z XVIII wieku pochodzą kompozycje S. Bindera, I. Kaysera, F. J. Krausa, V. Rathgebera, A. Sacchiniego i J.B. Vanhalla.

Koordynatorem projektu jest ks. dr Tomasz Garwoliński, za opracowanie muzykaliów odpowiada Paweł Hulisz.

Autor: krystian