Black Friday promocja artykuły sponsorowane

Operacje bankowości elektronicznej

Bankowość elektroniczna jest jedną z najszybciej rozwijających się gałęzi bankowości. Polega na samodzielnym przeprowadzaniu przez klienta operacji bankowych. Za pośrednictwem komputera lub łącza telekomunikacyjnego możemy m.in.: realizować płatności (w tym wykonywać przelewy do członków rodziny czy płacić za zakupy internetowe), tworzyć lokaty, sprawdzać historię rachunku czy też składać wnioski o wydanie kart. Zaletą bankowości elektronicznej jest możliwość wykonywania codziennych operacji bez konieczności wychodzenia z domu, ich niski koszt i duża oszczędność czasu.

Dostęp do konta poprzez bankowość elektroniczną jest bezpieczny. Zabezpieczony jest bowiem procedurami uwierzytelniania, a wszelkie operacje bankowe są szyfrowane.

Obecnie wykształciły się trzy główne modele prowadzenia bankowości elektronicznej:

  • bank internetowy,
  • dostęp elektroniczny,
  • niezależny oddział.

Bank internetowy

Jest to zdematerializowany bank, który nie posiada rzeczywistej placówki, co pozwala wyeliminować koszty związane z miejscami pracy, siedzibą, przepływem dokumentacji w formie papierowej itd. Bank wirtualny komunikuje się ze swoimi klientami za pośrednictwem różnych kanałów elektronicznych, m.in. przez pocztę elektroniczną, WAP, SMS, telefon. Pierwszym światowym bankiem bez sieci oddziałów był amerykański Security First Network Bank, który rozpoczął działalność w październiku 1995 roku. W Polsce pierwszym bankiem działającym wyłącznie w Internecie był założony z inicjatywy BRE Banku w listopadzie 2000 r. mBank. Wkrótce dołączyły do niego Inteligo, Volkswagen Bank direct oraz e-superkonto PKO BP. Artykuł powstał we współpracy z https://techpolska.pl/ portal technologiczny dla Ciebie.

Dostęp elektroniczny

Ta forma bankowości elektronicznej stanowi rozszerzenie usług tradycyjnego banku o konto internetowe, usługę WAP, SMS lub telefoniczną. Klient, który posiada własne konto w tradycyjnej placówce, może nim zarządzać, wykorzystując powyższe narzędzia.

Niezależny oddział

Tradycyjne banki mogą dysponować niezależnymi oddziałami wirtualnymi. Stanowią one odrębne filie bankowe, które nie są powiązane z dotychczas prowadzoną działalnością. W związku z tym klient posiadający rachunek w oddziale tradycyjnym, a zainteresowany szerokim korzystaniem z usług bankowości elektronicznej, musi założyć kolejny w oddziale wirtualnym.

Operacje bankowości elektronicznej znacznie usprawniają pracę banku, a klientom oszczędzają sporą ilość czasu. W niektórych placówkach czas od złożenia wniosku o kredyt gotówkowy do momentu otrzymania decyzji (a nawet wpłynięcia środków na konto) zajmuje nie więcej niż 20 minut. I to bez konieczności osobistej wizyty w placówce!