Policjanci ostrzegają przed wyłudzeniami z wykorzystaniem systemu płatności mobilnych (BLIK). Cyberoszusta na jednym z portali społecznościowych włamał się na konto na portalu społecznościowym. Podszywając się pod właścicielkę konta, wysyłał znajomej wiadomości z prośbą o pożyczkę i wygenerowanie kodów BLIK. W ten sposób wyłudził 2 tysiące złotych.

W czwartek (08. 10.2020 r.), policjanci otrzymali zgłoszenie o oszustwie metodą "na BLIK". Mieszkanka Giżycka poinformowała policjantów, że ktoś włamał się na konto na portalu społecznościowym jej koleżanki, a następnie podszywając się pod nią skontaktował się poprzez komunikator i poprosił o szybką pożyczkę pieniędzy i udostępnienie kodu BLIK. Oszust tłumaczył, że potrzebuje opłacić zamówioną przesyłkę. Niestety pokrzywdzona nie weryfikując z kim tak naprawdę ma do czynienia, przekazała kody oszustowi. W ten sposób doprowadził ją do utraty 2 tysięcy złotych.

Oszustwo metodą na BLIK polega na włamaniu się i przejęciu konta na portalu społecznościowym oraz proszeniu za pomocą komunikatora znajomych właściciela konta o udostępnienie kodu BLIK. Osoba logując się do swojego banku, musi wygenerować w aplikacji kod do płatności telefonem, a następnie przesłać go „znajomemu”. Niestety w przeciwieństwie do płatności przelewem, transakcji dokonanych za pomocą tego kodu nie można już cofnąć, gdyż przestępca od razu wpisuje podany kod BLIK w bankomacie i wypłaca z niego pieniądze. Co prawda, właściciel konta musi potwierdzić transakcję, ale robi to wierząc, że pomaga swojemu znajomemu, który znalazł się w potrzebie.

Aby nie paść ofiarą takiego oszustwa należy:

  • stosować dwuskładniowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych (wówczas o wiele trudniej przejąć nasze konto – zalogowanie się wymaga potwierdzenia sms-em),

  • potwierdzać tożsamość „znajomych”, którzy piszą do nas przez internetowe komunikatory – najlepiej zadzwonić do takiej osoby. Wykonanie takiego połączenia zajmie nam kilkadziesiąt sekund, a tym samym zyskamy pewność, że nasz znajomy rzeczywiście jest w potrzebie i to właśnie jemu - a nie oszustowi - przekazujemy pieniądze,

  • sprawdzać dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej (przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie),

  • chronić swój telefon a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku.